Superfoods

Każdy w dzisiejszych czasach zna już pojęcie ” superfoods“. Te naturalne produkty, wpływające cudownie na zdrowie mogą zrujnować portfel. Czy musi tak być? Otóż nie! Superfoods to nie tylko znane i reklamowane nasiona chia, jagody goji i tym podobne. Można znaleźć nasze, polskie odpowiedniki, które w niczym nie ustępują tym drogim i zagranicznym. Oto przykładowe z nich:

Natka pietruszki

Prawie każdy posiadacz przydomowego ogródka ma ją u siebie. Jest nie tylko świetną ozdobą do wielu dań, ale również wartościowym produktem. Jest bogata w witaminę C oraz wspomaga wchłanianie żelaza. Działa więc zbawiennie na osoby zmagające się z anemią. Co jeszcze zawiera?

  • witaminę K
  • witaminę B
  • beta – karoten
  • kwas foliowy
  • błonnik
  • magnez
  • chlorofil
  • flawonoidy.

Jak ją spożywać? Można na przykład dodać ją do zupy, koktajlu czy przyrządzić z niej pesto.

Kasza jaglana

To kolejne superfoods, które jest przez wielu konsumentów niedoceniane. Przeciwdziała zakwaszeniu organizmu, zawiera cenne składniki, takie jak:

  • beta – karoten
  • fosfor
  • wapń
  • witaminę B
  • lecytynę
  • potas.

Warto wiedzieć, ze zanim pojawiły się u nas ziemniaki, stanowiła ona podstawę diety. Działa ona pozytywnie na skórę, włosy i paznokcie. Sprawdzi się świetnie u osób na diecie bezglutenowej, ponieważ go nie zawiera. Spożywana podczas infekcji, wspomaga usuwanie śluzu.

Jak włączyć ją do swojej diety? Można zjeść ją w postaci sałatki z dodatkiem warzyw lub przyrządzić z niej pyszne kotleciki. Jest idealną bazą do wielu dań, ponieważ jej smak nie jest zdecydowany. Sprawia to, iż jest niezwykle uniwersalna.

Miód

Miód wywiera zbawienny wpływ na zdrowie. Można wybierać w zależności od potrzeb wśród wielu rodzajów, między innymi spadziowego, wielokwiatowego, akacjowego, malinowego. Różnią się od siebie w zależności od terminu w jakim zostaną wyprodukowane Czym się różnią? Smakiem, barwą, konsystencją oraz czasem krystalizacji. Wszystkie jednak są warte uwagi. Wykazują działanie antyseptyczne, przeciwgorączkowe, przeciwzapalne, wykrztuśne.

Orzechy włoskie

Choć z nazwy są włoskie, łatwo dostać je w naszym kraju. Warto po nie sięgać, gdyż są bogate w błonnik, magnez, białko, kwas foliowy oraz fosfor. Zapobiegają powstawaniu zakrzepów. Jak spożywać te superfoods? Można zjadać je samodzielnie, jako dodatek do wypieków, owsianek a nawet sałatek. Są wspaniałym dodatkiem do pesto.

Jarmuż


Bardzo często wykorzystywany jest jako składnik koktajli. Można z niego zrobić także pesto, chipsy, podpiekać go, dusić, smażyć, dodawać do zup. Jak inne superfoods, jest bogactwem wielu cennych składników. Nie warto więc z niego rezygnować. 

 

Benefity Superfoods

Co oznacza termin “superfoods“? Nie istnieje jedna, konkretna definicja, która odpowiadałaby na to pytanie. W skrócie można jednak powiedzieć, iż superfoods to żywność, która wywiera niezwykle pozytywny wpływ na organizm. Musi być więc bogata w witaminy oraz inne składniki odżywcze. Co należy do superfoods? Podajmy kilka przykładów.

Zboża rzekome

Co kryje się pod tą tajemniczo brzmiącą nazwą? Amarantus oraz komosa ryżowa. To bardzo popularne superfoods ze sklepu internetowego bee.pl, które stanowią świetną alternatywę dla białego ryżu, pszenicy czy jęczmienia. Nie zawierają glutenu, nadają się więc do spożycia dla osób cierpiących na jego nietolerancję. Są bogactwem białka, wielonienasyconych i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawierają mnóstwo składników mineralnych, takich jak fosfor, wapń, potas, witamina E, witamina B, beta – karoten. Dostarczają energii a także wspomagają pracę jelit, dzięki zawartości błonnika.

Jagody

Do jagód zaliczanych do superfoods należą jagody goji oraz jagody acai. Są to odmiany egzotyczne, które wykazują wiele pozytywnych cech, między innymi:

  • właściwości przeciwutleniające
  • wspomagają odporność organizmu
  • działają przeciw nowotworom
  • obniżają poziom cholesterolu.

Warto wiedzieć, że są również bogactwem błonnika, wpływają więc dobrze na układ pokarmowy.

Zioła, nasiona wyciągi z roślin

Wśród tych superfoods znajdziemy czystek, chlorellę, nasiona chia, olej lniany oraz siemię lniane. Czystek może być spożywany w postaci tabletek lub naparu. Jest bogactwem polifenoli. Wspomaga odporność oraz przeciwdziała występowaniu chorób serca. Chlorella to niezwykła alga, która zawiera dużą ilość chlorofilu. Pomaga w oczyszczaniu organizmu z toksyn, działa antybakteryjnie, przeciwdziała nowotworom. Wzmacnia układ immunologiczny. Nasiona chia, czyli inaczej szałwia hiszpańska, używana jest często do przygotowywania puddingu. Działa pozytywnie na cały organizm. Siemienia lnianego, znanego w Polsce głównie z leczenia zaparć nie trzeba nikomu przedstawiać.

Polskie superfoods

Powyżej wymienione superfoods niekoniecznie są łatwo dostępne. Jeśli zaś napotkamy je już w sklepie, możemy za nie słono zapłacić. Oczywiście na zdrowiu nie należy oszczędzać. Warto mieć jednak świadomość, iż można znaleźć równie dobre produkty, łatwo dostępne i w znacznie niższej cenie. Należą do nich:

  • czosnek
  • miody
  • cebula
  • jarmuż
  • natka pietruszki
  • pokrzywa
  • mniszek lekarski
  • czarnuszka
  • kiszonki.

Zdrowa dieta nie musi być droga. Potrawy niekoniecznie muszą być wysublimowane. Wystarczy włączyć do swojego sposoby odżywiania superfoods, by cieszyć się dobrym zdrowiem przez długie lata.

 

Co należy wiedzieć o superfoods?

Czy słyszałeś o superfoods?

Jeśli chcesz schudnąć, poprawić znacznie odporność, a może chcesz się cieszyć dobrą kondycją oraz zdrowiem, to świetne trafiłeś. Pewnie wielokrotnie słyszałeś o czymś takim jak superfoods (https://www.bee.pl/9249-zdrowa-zywnosc-i-delikatesy-superfoods).

Musimy Cię jednak zmartwić. Bowiem nie ma produkty, który by sprawił od ręki, że w cudowny sposób zrzucimy zbędne kilogramy czy też nabierzemy odporności. Takowe efekty osiągnąć możemy tylko zmieniając swoje codzienne nawyki zdrowotne. Warto się skoncentrować na zdrowej oraz zbilansowanej diecie czy też aktywności fizycznej. Nic się samo nie zrobi. Jest to ciężka praca, ale jak satysfakcjonująca oraz skuteczna.

Jednak badania potwierdzają, że dieta zbilansowana jest podstawa do utrzymania ogólnego stanu zdrowia, szczupłej linii, zmniejszenia ryzyka rozwoju choroby, poprawy odporności, a szczególnie chorób serca, nadciśnienia, nowotworów czy też cukrzycy. Wystarczy zadbać o to, aby przygotowywane posiłki w domu pokrywały samo zapotrzebowanie na witaminy, składniki odżywcze oraz także składniki mineralne, Ale jak sprawić, aby było tak rzeczywiście? Jest to prostsze niż nam się wydaje. Wystarczy się odżywiać zgodnie z tak zwaną Piramidą Zdrowego Żywienia oraz musimy do diety włączyć superfoods, które wzbogacą nasze posiłki. Włączmy je do listy stałej produktów, których używamy każdego dnia.

Co to takiego?


Superfoods to żywność nieprzetworzona naturalnego pochodzenia. Jest bogata w składniki różnorodne (fitozwiązki, minerały oraz witaminy), które działają korzystanie na sam organizm człowieka. Superfoods wprowadzone do diety codziennej, uzupełniają ją o same przeciwutleniacze (substancje, które neutralizują wolne rodniki oraz spowalniają procesy starzenia się), niezbędne aminokwasy, witaminy, błonnik czy też minerały.

To o urozmaiceniu diety właśnie super żywność ma swoje zadania bezpośrednio do spełnienia. Dodana do przekąsek oraz posiłków uzupełnia je o składniki odżywcze niezbędne, a także minerały oraz witaminy. Superfoods występują w formie proszku. Dzięki temu mogą umożliwić zachowanie cennych składników. Są to chociażby jagody acai przerobić trzeba w ciągu dwunastu godzin, bowiem z powodu ilości aktywnych substancji, po tym czasie ulegną one całkowitemu zepsuciu. Działa to tak samo jak w przypadku owoców rodzimych – suszymy śliwki, a na zimę mrozimy jagody oraz maliny.

Co więcej, superfoods pochodzą ze składników naturalnych, a więc są przez organizm łatwo przyswajalne.